Home > News > Vervuilen elektrische auto’s? Feit of fictie?

Vervuilen elektrische auto’s? Feit of fictie?

Elektrische voertuigen hebben geen CO2-voetafdruk van nul. Dat is waar. Maar hunCO2-uitstoot is nog steeds veel lager dan die van auto's met verbrandingsmotor...

Zoals de cijfers laten zien, is de elektrische auto goed op dreef. Volgens een studie die Statbel in september 2020 publiceerde, zijn er momenteel 23.983 100% elektrische voertuigen ingeschreven in België. De groei is sterk: +56,4% per jaar, ook al vertegenwoordigt dit nog steeds "slechts" 0,4% van het Belgische wagenpark. Hybride auto's zijn ook een hit, met bijna 155.000 exemplaren op onze wegen - 5 keer meer dan 5 jaar geleden - en zitten diesel- en benzineauto's op de hielen op het verkooppodium.

De populariteit van 100% elektrische auto's leidt echter tot discussie. Gelovers en tegenstanders debatteren, soms heftig, over de werkelijke gevolgen voor het milieu. Wat is er echt aan de hand?

Stoot een elektrisch voertuigCO2 uit?

Volgens een studie van de NGO Transport & Environnement stoot een elektrische auto, ongeacht het Europese land waar hij wordt geproduceerd en gebruikt, 3 keer minderCO2 uit dan een diesel- of benzineauto van dezelfde grootte! Wat als de auto in China is gemaakt? De cijfers zijn nog steeds in het voordeel van elektrische auto's, die 22% minder uitstoten dan dieselauto's en 28% minder dan benzineauto's.

Een ander onderzoek, dit keer uitgevoerd aan de VUB, bevestigt dit. In België stoot een elektrische auto 3 tot 4 keer minderCO2 per kilometer uit dan een conventionele auto. En als het voertuig bovendien alleen wordt opgeladen met groene stroom (zonnepanelen, groen energiecontract), zou deCO2-uitstoot 15 keer lager zijn!

Volgens een berekening van professor Damien Ernst van de ULiège zou een elektrische auto echter ongeveer 35.000 km moeten afleggen voordat hij minderCO2 begint uit te stoten dan zijn neefje met verbrandingsmotor.

Conclusie? Ja, de elektrische auto heeft een CO2-voetafdruk, maar deCO2-kosten gedurende de levensduur blijven zeer gunstig.

Welke factoren beïnvloeden de koolstofvoetafdruk van een elektrische auto?

Productie van batterijen

De productie van lithium-ionbatterijen is verantwoordelijk voor 40% van de ecologische voetafdruk van elektrische auto's. Er zijn verschillende mineralen nodig om ze te maken: kobalt, lithium, koper, nikkel... die allemaal aan de andere kant van de wereld op een milieuonvriendelijke manier worden gedolven.

Dankzij de invoering van recyclagekanalen voor batterijen (in België is Bebat verantwoordelijk voor de inzameling), nieuwe technieken voor ecologisch ontwerp, de ontwikkeling van nieuwe chemische stoffen en het hergebruik van batterijen in een tweede leven (bijvoorbeeld voor de opslag van zonne-energie), wordt de impact van de productiefase echter steeds kleiner.

Het gebruik van elektrische voertuigen

In werkelijkheid stoot een werkende elektrische auto geen verontreinigende stoffen uit via de uitlaat, omdat er geen verbranding plaatsvindt. Niettemin worden fijne deeltjes uitgestoten als gevolg van slijtage door banden, wegen en remmen.

De oorsprong van de gebruikte elektriciteit

Om te kunnen werken, heeft een elektrisch voertuig elektriciteit nodig. De meeste elektriciteit ter wereld wordt echter nog steeds opgewekt met gas of steenkool. In Europa worden daarentegen andere, groenere energiebronnen gebruikt. Dit zijn kerncentrales en hernieuwbare energiebronnen (zon, wind, waterkracht). Dit zou deCO2-kosten van elektrische auto's moeten verlagen.

In België kun je zelfs alleen groene stroom gebruiken om je elektrische auto op te laden. Dit is vooral het geval als je fotovoltaïsche panelen hebt, waarvan de opbrengst kan worden gebruikt om je oplaadpunt van stroom te voorzien. Sommige energieleveranciers bieden ook groene energiecontracten aan, waarvan ze garanderen dat deze uitsluitend lokaal worden geproduceerd door hun duurzame installaties.

De voordelen van elektrische auto's

Hoewel de prijs nog steeds een obstakel kan vormen, heeft de elektrische auto veel positieve punten:

  • ze zwijgt;
  • het leidt tot minder agressief rijgedrag;
  • Een volle tank kost 2x minder;
  • weinig onderhoud ;
  • een langere levensduur;
  • Lagere registratie- en wegenbelasting;
  • Bedrijven kunnen dit voor 100% aftrekken voor belastingdoeleinden.

Kortom, hoewel elektrische auto's misschien niet volledig koolstofneutraal zijn, blijven ze een van de oplossingen voor duurzamere mobiliteit en het verminderen van de milieu-impact van het verkeer.

Heb je een oplaadoplossing nodig voor je (toekomstige) elektrische voertuig? Ontdek onze slimme, snelle en kant-en-klare laadstations.

Geïnteresseerd? Neem contact met ons op !

Geïnteresseerd?
  • Ik ben een individu
  • Ik ben een bedrijf
Contact